dimecres, 11 de novembre del 2009

CANVIANT D'OPINIÓ...

El canvi conceptual produït en el decurs d’aquesta pràctica ha afectat, paral·lelament el grau d’acord o desacord en relació a les afirmacions corresponents a l’avaluació inicial.
És destacable com, en un dels casos, fins i tot ha canviat el signe de la puntuació: ‘els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal’. En aquest cas, la primera valoració (que, a més vaig defensar d’algun comentari de company d’aula en clara oposició) deixava constància del meu pessimisme en relació als debats programats a la UOC. Vaig matisar, no obstant, la variabilitat de la qualitat del debat en funció de l’estructuració del debat i de les intervencions específiques dels companys. No obstant, reiterava la facilitat amb la que, en general, es generaven missatges innecessàriament llargs i/o insubstancials o fils argumentals excessivament carregats de missatges. Ara bé, la participació en el debat d’aquesta assignatura m’ha demostrat com el fet de partir d’una base estructural sòlida dóna com a resultat un debat ordenat, coherent, concís i constructiu: delimitar el nombre d’intervencions individuals, determinar un estil argumentatiu (tesi, premisses, conclusió), establir un nombre fix de fils argumentals, assegurar un seguiment del debat per part del propi consultor…
Aquest canvi de posicionament determina altres afirmacions com ‘els debats a la UOC poden millorar moltíssim’ o ‘aprenc tant dels companys com dels materials i consultors’. La majoria de debats requereixen un esforç previ d’argumentació i estructuració que fins aquesta pràctica, malauradament, no s’havien exigit. Perquè, un cop garantides unes ‘normes del joc’, on tots els participants han d’ajustar-se a unes pautes, a un reglament, i a una reflexió prèvia, es fàcil de generar un coneixement fruït de la interelació amb altres companys (contrastant opinions, refutant idees, reconsiderant arguments…). Els materials, per tant, suposen una fonamentació teòrica evident però el treball de contrast i de reflexió grupal facilita l’aprenentatge significatiu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada